23.05.2010
A přišla první veliká akce - zájezd do Norska na pozvání dětského dechového souboru a rodáků z Hluku, pánů Zelenky a Mitáčka. Připravili pro nás program, jehož vrcholem bylo přijetí u primátora města Oslo a účast na královských oslavách. Nebyla to akce cimbálové muziky, ale tehdejší dětské dechovky s panem Krsičkou, občanů Hluku a souboru, který se pro tuto příležitost utvořil ...
Bylo nás kolem stodvaceti a v květnu 1968 jsme třemi autokary ŠKODA RTO v provedení LUX s dvoučlennými posádkami (u nás pánové Kříž a Slavík) vyrazili ...
Ještě před tím ale – jak bývalo tehdy zvykem – jsme jako cimbálovka a soubor museli projít kulturněpolitickou prověrkou před delegovanými pracovníky, zkrátka museli jsme prokázat, že naše vystoupení je kvalitní a hodné reprezentovat socialistickou republiku v kapitalistické společnosti. Prošli jsme. Kromě okresního doprovodu jsme v Praze nabrali i doprovod z vyšších kruhů a jelikož to bylo v době krátce před srpnem 1968, jeden z nich se s námi domů už nevrátil ...
Já se přiznám, nepamatuju si přesně den odjezdu, chronologii a průběh zájezdu, ale Jarda Horňák (ten snad už tenkrát věděl, že bude učitelem), to je písmák a odpovědný člověk ! Dělal si zápisky – den po dni a hodinu po hodině – a ty jako postřehy šestnáctiletého kluka (přepis je doslovný) použiju ...
Tu musím já vložit svou poznámku. Ta cesta lodí nebyla vůbec jednoduchá. Jak Jarda píše, hodně foukal vítr a byly veliké vlny. Příď se houpala nahoru a dolů (byl tam praporek, tak to bylo dobře vidět) a když jsme se podívali přes palubu, až šestimetrová propast ... Ale to jsme neměli dělat. V tu ránu „úřadoval“ pan doktor Všetička, protože jeho předešlé rady nepomohly a téměř všichni odvážlivci byli „raněni“ mořskou nemocí. A když jsme po těch šesti hodinách vystupovali na pevninu, nevím kolik z nás by se v tu chvíli chtělo znovu nalodit !
A až potom jsme se dozvěděli, že službu konající příslušníci NDR v podpalubí řádně prohlédli naše autobusy : tak, že i paraboly světel a reproduktory odmontovávali. Pravdou ale je, že my jsme zas poprvé, v bufetu na palubě lodi, viděli obrazovku barevného televizoru ...
Ale Jardovo pokračování :
Projíždíme Švédskem - všude jsou nové dopravní značky (na levé i pravé straně, protože od letošního roku se ve Švédsku jezdí vpravo). Krásné žluté lány řepky a uprostřed bílá stavení se zahrádkou a květinami ... Lesy není vidět : jen menší hájky.
Město Malmö – máme hodinu volno. Zastavíme na křižovatce u přechodů a stojíme – řidiči se tomu velmi diví a dávají nám přednost. Jezdí plno aut, hlavně Volvo a Saab. Jedeme dále dálnicí kolem pobřeží. Ve 22 hod. jsme v Götteborgu, hodinu se procházíme v centru a pak z města odjíždíme tunelem, který je krásně osvětlen oranžovými světly ...
A k tomu zas moje poznámky, moje postřehy, které by byly zapomenuté, kdyby Jarda dění nepřipomněl ...
Ono to v ty tři třicet na hranici nebylo tak prosté. Naše karavana zastavila jako vždy před hraniční čárou. Venku drobně mžilo, náklaďáky se dřevem, pneumatikami a kdoví čím ještě, přejížděli nahoru a dolů (celnice byla v mírném kopci) a my pořád čekali. Po čtvrthodince jsme pochopili : celníci považovali za zbytečné vycházet a kontrolovat projíždějící. Někdo – Jara Hrabovský tuším ? – vystoupil a domáhal se vstupu do malého „domku“. Zbytečně. Úřadovali až ráno a to jen pro toho, kdo potřeboval nějaké potvrzení či razítko. Pro nás bylo udivující, že Norové jezdili na výhodnější nákup do Švédska a Švédi zase naopak a nikomu to nevadilo. Zdálo se nám to moc zvláštní ... Psal se rok 1968, tedy květen 1968, krátce před datem 21.srpna ...
A už je tu hlavní místo našeho pobytu – Oslo !
Vyjíždíme nad Oslofjord a jdeme do starého kláštera, který je upraven na kulturní dům. Jsme rozděleni do rodin, kde budeme bydlet. Já s Jirkou Galdovým jsme v rodině, kde pan domácí dělá v loděnicích. Vlastní jednu část dvojdomku a auto Morris. Večer si vykládáme o lidech, které znají i seveřané – jsou to Jiří Raška a Věra Čáslavská. Byli jsme upozorněni na to, že nemusíme vypínat světla, elektrický proud je tu totiž hrozně laciný. Jdeme spát kolem 23. hodiny a venku je stále světlo – je polární den, který se projevuje i tady.
Když se ozvalo „Jelének, Hrubý“ přišel pan Persson, pan Odd Persson, léta vězněný v pracovním táboře Sachsenhausen, dnes zaměstnanec firmy NORDGASS, vyrábějící svařovací agregáty. Otevřel kufr novotou vonícího Volva (to bylo v mých klukovských očí vozidlo ! To byl „koráb“!) a odvezl si nás do svého domova. Čekaly na nás dvě slečny, osm a dvanáct let, obě muzikantky, a paní domácí s večeří. Chuť jsme měli – bílý chleba, to byla lahůdka ! - po jídle jsme i slivovici nabídli.
A potom před spaním procházka : procházka za vlahé noci (bylo to obdivuhodné, v květnu, na severu, a víc než 12 stupňů !) nádherným parkem a jeho okolím v době, kdy vlastně slunce nezapadá ...
Je to právě dvaačtyřicet let ...
Fero